Allevo lanserar Allevo måltider!Allevo lanserar Allevo måltider!2014-04-15 14:38:00

Tydliga önskemål från svenska konsumenter:

God, riktig mat med tuggmotstånd och få kalorier

Allévo uppfyllde önskemålen och anlitade den svensk-italienska kocken Alexandra Zazzi

För att få en god förståelse för vad konsumenter av viktminskningsprodukter önskade så genomförde Allévo en omfattande undersökning 2012. 1000 svenska konsumenter i åldrarna 20-60 år (80% kvinnor), som redan var användare av viktminskningsprodukter, svarade på frågor som kartlade behov och vad de saknade i utbudet.

- Vi hittade gemensamma önskemål som mynnade ut i tre viktiga produktegenskaper. Den här målgruppen saknar för det första mat med tuggmotstånd. De vill också att maten ska vara snabbtillagad och innehålla få kalorier, berättar Alexandra Norman, Nordic Brand manager för Allévo på Cederroth.

Allévo startade arbetet med att ta fram matiga måltidsersättningar utifrån kriterierna att de endast skulle innehålla 250 kcal per portion, men ändå ge bra mättnad. Resultatet blev portionsförpackade måltider som är snabba att laga till eftersom man enbart behöver tillsätta vatten och värma i mikrovågsugn, eller på spisen. Huvuddelen av ingredienserna i rätterna är lufttorkade eller frystorkade. Smaken har hela tiden varit central under produktutvecklingen, det ska ju vara gott att gå ner i vikt. Därför anlitade Allévo kocken och matskribenten Alexandra Zazzi som deltagit i arbetet med att utveckla rätterna.

- Jag utgick ifrån smaker från Italien som både jag och många andra tycker mycket om. Det har varit roligt att få vara med och utveckla produkter inom viktminskning som möter önskemålen om att kunna äta mat som smakar gott och delta i måltiden, säger Alexandra Zazzi.

Alexandra Zazzi, som har sina rötter i den italienska matkulturen, deltog i utvecklandet av tre smaker:
Stufato con prosciutto Gryta med rökt skinka, kidneybönor & linser
Casseruola di pollo Gryta med kyckling, ris & gröna bönor
Ratatouille con mozzarella Italienska grönsaker med mozzarella & soltorkade tomater

Samtliga rätter är så kallade måltidsersättningar som kan ersätta en eller flera av dagens måltider. Rätterna är tillverkade i Sverige. Kolhydraterna kommer framför allt från baljväxter (linser och bönor) samt grönsaker. En jämn energifördelning mellan kolhydrater, protein och fett har eftersträvats vid produktutvecklingen.

Fakta: De nya måltidsprodukterna från Allévo finns i butik från och med april. Pris i butik cirka 27-30 kr. Ytterligare produktinformation samt information om Alexandra Zazzi finns i bilagan.

Produktbilder m.m. hämtas på cederroth.com/sv/press. Välj Bildbanken och därefter Hälsa/Hälsokost och till sist varumärket Allévo.

För ytterligare information: Alexandra Norman Nordic Brand Manager, Cederroth.
Mobil: +46 (0)76 724 46 23. E-mail: alexandra.norman@cederroth.com.
Webb: www.allevo.nu  www.cederroth.com samt på Facebook:  www.facebook.com/allevoviktcoach

Ladda hem pressmeddelandet i pdf-format