Orkla köper CederrothOrkla köper Cederroth2015-01-15 07:07:00

Orkla Home & Personal har tecknat avtal om att köpa 100% av aktierna i Cederroth. Genom förvärvet blir Orkla Home & Personal en av Nordens ledande leverantörer av produkter inom hudvård, hälsa, sårvård och tvättmedel.

Cederroth har en produktportfölj med väletablerade varumärken som LdB, Asan, Bliw, HTH, Salvequick, LongoVital, Multiplex, Samarin, Allévo och Grumme. Cederroth har verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Polen och Spanien. Bolaget har fyra fabriker i Sverige, Danmark, Polen och Spanien. Under 2013 uppgick Cederroths omsättning till 1,984 miljoner SEK med ett EBITDA på 194 miljoner SEK. Företaget har totalt 850 anställda.

- Förvärvet är strategiskt viktigt och stärker Orkla Home & Personals marknadsnärvaro i Sverige. Cederroth är en stark Nordisk aktör med betydande potential för värdeskapande med identifierade synergier, både på kostnads- och intäktssidan, säger Peter A. Ruzicka Koncernchef för Orkla.

Produktkategorierna som Orkla Home & Personal och Cederroth erbjuder, är i huvudsak kompletterande. Därutöver kommer sårvård att bli en ny och attraktiv kategori för Orkla. Cederroth har också en väletablerad position på apoteksmarknaden i Norden. Efter att avtalet genomförts, kommer Cederroths verksamhet att integreras inom affärsområdet Orkla Home & Personal.

- Cederroth och Orkla Home & Personal kommer tillsammans att få en ännu djupare kunskap om lokala konsument- och kundpreferenser. Genom sammanslagningen stärker Cederroth och Orkla Home & Personal sin gemensamma konkurrenskraft på lokala marknader där det finns en betydande internationell konkurrens, säger Stig Ebert Nilssen, Koncerndirektör för Orkla Home & Personal.

Avtalet är villkorat godkännande av relevanta konkurrensmyndigheter. Transaktionen förväntas genomföras senast under tredje kvartalet 2015.

Mer detaljerad information om förvärvet finns tillgänglig på Orklas corporate website http://www.orkla.com/Press