Orklas köp av Cederroth genomförtOrklas köp av Cederroth genomfört2015-08-31 14:00:00

Avtalet om Orklas köp av Cederroth genomfört

Orklas köp av Cederroth har idag genomförts enligt de förutsättningar som framgår av börsmeddelandet den 28 augusti 2015. Med köpet övertar Orkla kända märkesvaror som L300, LdB, Bliw, Grumme, HTH, Salvequick, LongoVital och Multiplex/Vitaplex.

Orkla Home & Personal tecknade den 15 januari i år ett avtal om att köpa 100 % av aktierna i märkesvarubolaget Cederroth.

– Vi är mycket glada över att avtalet nu har genomförts. Cederroth och Orkla kommer tillsammans att få bättre kunskaper om lokala konsument- och kundpreferenser och stärka vår konkurrenskraft på lokala marknader där det finns en betydande internationell konkurrens, säger Stig Ebert Nilssen, koncerndirektör och VD för Orkla Home & Personal.

Johs Høeg, SVP Business Development i Orkla Home & Personal, tar över som VD i Cederroth AB fr.o.m. 1 september. Han efterträder Mikael Nordin som avgår under hösten.

– Vi vill tacka Mikael för hans insats i Cederroth och för den betydelse han haft för företagets utveckling och de anställda, säger Stig Ebert Nilssen.

Cederroth har verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Polen och Spanien. Bolaget har fyra fabriker i Sverige, Danmark, Polen och Spanien. Cederroth hade 2014 en omsättning på 1 894 MSEK och en EBITDA på 174 MSEK. Bolaget har totalt 850 anställda.

Avtalet i Norge har godkänts på villkor att Asan säljs. I Sverige har avtalet godkänts på villkor att Allévo säljs. Övriga konkurrensmyndigheter har godkänt avtalet utan villkor. Omsättningen för dessa två märken beräknas uppgå till 8 % av den totala omsättningen.

Om Orkla
Orkla är en ledande leverantör av märkesvaror och konceptlösningar inom dagligvaruhandel, storhushåll och bageri i Norden, Baltikum och utvalda marknader i Centraleuropa och Indien. Orkla är noterat på Oslobörsen och har sitt huvudkontor i Oslo. Koncernen hade 2014 en omsättning på 30 miljarder NOK och hade vid årsskiftet ca 13 000 anställda.

Affärsområdet Orkla Home & Personal omfattar fem varumärkesbolag som främst har Norden som hemmamarknad: Lilleborg (produkter för personlig vård och tvättmedel), Lilleborg Professional (totalleverantör av hygien- och rengöringslösningar till den professionella marknaden), Orkla Health (kosttillskott och hälsoprodukter), Pierre Robert Group (bastextilier i dagligvarukanalen) och Orkla House Care (målarverktyg och rengöringsprodukter).

Orkla ASA
Oslo den 31 augusti 2015

Mer information:

Koncerndirektör Kommunikation och Corporate Affairs
Håkon Mageli
Mobil +47 928 45 828

Direktör Investor Relations

Mattias Orrenius
Mobil +47 983 66 334

Denna upplysning är informationspliktig enligt norska värdepappershandelslagen § 5-12