Orklas köp av Cederroth godkäntOrklas köp av Cederroth godkänt2015-08-28 12:00:00

Norska konkurrensmyndigheten har nu godkänt Orklas köp av Cederroth, och avtalet har därmed godkänts av alla relevanta konkurrensmyndigheter.

Orkla Home & Personal tecknade den 15 januari i år ett avtal om att köpa 100 % av aktierna i märkesvarubolaget Cederroth. Köpet har nu godkänts av alla relevanta konkurrensmyndigheter, och transaktionen kommer att genomföras inom några dagar.

Avtalet i Norge har godkänts på villkor att Asan säljs. I Sverige godkändes avtalet tidigare i sommar mot att Allévo säljs. Omsättningen för dessa två varumärken står för cirka 8 % av Cederroths totala omsättning. Övriga konkurrensmyndigheter har godkänt avtalet utan villkor.

Cederroth har verksamhet i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Polen och Spanien. Bolaget har fyra fabriker i Sverige, Danmark, Polen och Spanien. Cederroth hade 2014 en omsättning på 1 894 MSEK och en EBITDA på 174 MSEK. Bolaget har totalt 850 anställda.

Om Orkla
Orkla är en ledande leverantör av märkesvaror och konceptlösningar inom dagligvaruhandel, storhushåll och bageri i Norden, Baltikum och utvalda marknader i Centraleuropa och Indien. Orkla är noterat på Oslobörsen och har sitt huvudkontor i Oslo. Koncernen hade 2014 en omsättning på 30 miljarder NOK och hade vid årsskiftet ca 13.000 anställda.

Affärsområdet Orkla Home & Personal omfattar fem varumärkesbolag som främst har Norden som hemmamarknad: Lilleborg (produkter för personlig vård och tvättmedel), Lilleborg Professional (totalleverantör av hygien- och rengöringslösningar till den professionella marknaden), Orkla Health (kosttillskott och hälsoprodukter), Pierre Robert Group (bastextilier i dagligvarukanalen) och Orkla House Care (målarverktyg och rengöringsprodukter).

Orkla ASA

Oslo den 28 augusti 2015

Mer information:

Koncerndirektör Kommunikation och Corporate Affairs
Håkon Mageli
Tel. +47 928 45 828

Mattias Orrenius, Direktör Investor Relations
Tel. +47 983 66 334

Denna upplysning är informationspliktig enligt norska värdepappershandelslagen §5-12

Fakta och bakgrund: www.orkla.no
Bilder: www.flickr.com/orkla
Följ oss på www.twitter.com/orklagroup